
University of Huddersfield Repository

Dorril, Stephen

"Russia Accuses Fleet Street": Journalists and MI6 during the Cold War

Original Citation

Dorril, Stephen (2015) "Russia Accuses Fleet Street": Journalists and MI6 during the Cold War. The
International Journal of Press/Politics, 20 (2). pp. 204-227. ISSN 1940-1612 

This version is available at http://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/24365/

The University Repository is a digital collection of the research output of the
University, available on Open Access. Copyright and Moral Rights for the items
on this site are retained by the individual author and/or other copyright owners.
Users may access full items free of charge; copies of full text items generally
can be reproduced, displayed or performed and given to third parties in any
format or medium for personal research or study, educational or not-for-profit
purposes without prior permission or charge, provided:

• The authors, title and full bibliographic details is credited in any copy;
• A hyperlink and/or URL is included for the original metadata page; and
• The content is not changed in any way.

For more information, including our policy and submission procedure, please
contact the Repository Team at: E.mailbox@hud.ac.uk.

http://eprints.hud.ac.uk/



"RUSSIA ACCUSES FLEET STREET" 

Journalists and MI6 during the Cold War 

 

Dr Stephen Dorril, University of Huddersfield HD1 3DH. E-Mail: s.dorril@hud.ac.uk 

 

 

Abstract 

 

An interesting but under-researched area of journalism studies is the relationship 

between foreign correspondents and the intelligence services during the Cold War. 

The aim of this paper to consider whether there is any evidence to back up specific 

allegations made in the Soviet era press in December 1968 that in the post-Second 

World War period named leading British journalists working for the national 

newspapers had a covert relationship with the British Secret Intelligence Service 

which involved their recruitment as agents and the use of intelligence-derived 

material in their article in the press. The paper raises questions about the methods of 

researching such alleged activities and the potential historical significance of the 

reporting of key Cold War events. 

 

Keywords 

 

Izvestiya; Cold War; MI6; intelligence; journalist agents; foreign correspondents 

 

 

 



Background 

 

On December 18 1968, the Soviet news agency, TASS, revealed to foreign 

correspondents in Moscow, including those from The Times, Daily Telegraph and 

Reuters, that the official newspaper of the Soviet Union, Izvestiya, and its weekly 

review, Nedelya, would publish documents detailing the "carefully masked 

connections" (Lyadov and Rozin 1969) between the British Secret Intelligence 

Service (SIS – more commonly known as MI6) and a number of leading British 

journalists. The Times on December 20, under the headline "Russia accuses Fleet 

Street", reported that the aim was to demonstrate "the existence of sinister links 

between Fleet Street and the British secret service" and that Britain's free press was "a 

myth".  

 

One journalist accused by Izvestiya of being an MI6 agent was Sunday Times 

correspondent, Henry Brandon, who wrote in The Times on December 20 1968 that 

the claims signified "a deterioration of Anglo-Soviet relations and a fading of the East 

West détente”. The context was the conflict between the British government and the 

Soviet Union over the presence of their diplomatic representatives in each other's 

country, which eventually led in 1971 to Operation Foot and the expulsion of 105 

Soviet officials from Britain (Andrew 2010:565; Hughes 2006). The Security Service 

(MI5) had warned Whitehall about the threat posed by the presence of the many KGB 

officers operating under 'light' diplomatic cover (Andrew 2010) but MI6 feared that 

expelling Soviet officials would create problems for its own officers operating under 

tighter restrictions out of the Moscow embassy (Hughes 2006).  

 



With the freezing of relations between the two countries following the Warsaw Pact 

invasion of Czechoslovakia, on September 27 1968, British Foreign Secretary, 

Michael Stewart, raised the issue of diplomatic presence with Prime Minister Harold 

Wilson, who agreed to keep numbers to current levels (PREM 1968). The Soviet 

government countered that this "unfriendly gesture" reflected "a general hostility" to 

the USSR (Andrew 2010:566); a view reinforced by the British announcement on 

December 11 that visas for diplomats would be denied until the Soviet embassy 

reduced its staff. Moscow responded on December 19, with an attack by Pravda on 

the "anti-Soviet campaign ... dictated by the millionaire proprietors of Fleet Street", 

who were "a syndicate of ideological gangsters". This provided the context for the 

Izvestiya article on MI6 and journalist-agents. 

 

 

On December 22 Nedelya claimed that British foreign correspondents had been 

recruited as "agents" and "contacts" by MI6 and published a "Special Operational" list 

of journalist-agents ranked with regard to their "personal qualities", "professional 

possibilities", and "places of work". Each agent was "designated by a code symbol, 

alongside which was an identified MI6 officer, who was responsible for maintaining 

contact with the agent. Each agent is characterised in detail and how they might be 

used by the Service." Nedelya noted (Lyadov and Rozin 1969) that MI6 had "its 

people in newspapers with circulations of the millions, as well as in technical 

magazines dealing with construction and electronics. British intelligence agents nestle 

in both the Sunday Times and the shoddy People." The documents, which included 

some material on MI6’s relationship with the BBC, were reproduced in February 

1969 in the East German magazine, Horizont.1 



 

The Telegraph reported on December 18 1968 that its own proprietor, Lord Hartwell 

(Michael Berry), managing editor, S. R. 'Roy' Pawley, and two correspondents were 

on the list. Pawley, who "felt flattered", issued a denial two days later to The Times 

and claimed his contact with intelligence had ended in 1945. The Observer’s editor, 

David Astor, wrote on the 22nd: ‘It is hard to believe that Russians themselves take 

their own stories seriously. They should know that the only spy we have had working 

on the Observer – and that without our knowledge – was one of theirs – Kim Philby.” 

Former senior MI6 officer Philby had been employed by the Observer as a ‘stringer’ 

when he defected to Moscow in 1963. One foreign correspondent named in the 

Russian article, Edward Crankshaw, dismissed it all as a "big joke"; whilst former 

Economist journalist, Brian Crozier, said it was "completely untrue". The Guardian 

reported on December 21 that the "absurd" story had "caused a great deal of 

amusement in Fleet Street and the Foreign Office", particularly "the reference to Lord 

Arran" of the Daily Mail. He was listed as agent "BIN-946" and was said to be in 

contact with MI6 officer, Count Frederick Venden Heuvel, code-named "Z-1". Arran 

had helped "BIN" in “the solution of operative problems that arise and furnishes 

general information on questions connected with newspapers" (Lyadov and Rozin 

1969). 

 

Dismissed by the British press as Soviet propaganda, the Izvestiya story soon 

disappeared from the papers. The BBC’s Chief External Services Publicity Officer, 

anxious that the story might develop into a wider investigation, was able to report to 

senior officials in the BBC that newspapers had responded to the Arran claim with 

“cartoons and humorous comment”. (BBC File) He was informed that the Chief 



Editor at the Daily Mirror, Edward Pickering, thought the Soviet documents 

“profoundly uninteresting” and was “determined not to spend good money on stuff 

containing no possible story”. When the Russians came back in the New Year with 

further accusations, the BBC External Services noted that “only one newspaper 

reported it” (BBC File). 

 

The BBC External Services made efforts to obtain a set of the Izvestiya documents as 

they “might be useful one day” and approached its contact with the Foreign Office’s 

propaganda unit, the Information Research Department, Mrs Josephine O’Connor 

Howe. She, however, thought it “wrong and inadvisable” as “any documents likely to 

implicate the corporation were already available to it”. She was also “feeling some 

sympathy with IRD’s friends” – i.e. MI6 – for the way its activities were being 

exposed. (BBC File) This was an indication that those documents dealing specifically 

with the BBC were regarded as genuine. 

 

This had been a KGB propaganda exercise but, if we ignore the ideological rhetoric, 

was there any substance to the allegations? This paper analyses the Izvestiya list and 

its provenance. It scrutinises the relationship during the Cold War between MI6 and 

certain newspapers, traces the intelligence ties of individual journalists, and their 

reporting of key historical events. Were journalists active players in helping to shape 

and frame perceptions and debates of the Cold War? Robert Dover and Michael S. 

Goodman (2009:intro.) in Spinning Intelligence believe that 

 

                           This menage a trois of spooks, hacks and the public is worthy of 

                           serious attention, because it is a relationship of great dependencies, 



                           synergies and feedback loops. Intelligence and the media - blood 

                           brothers separated at birth - operate within the realities established by 

                           the societies from which they spring. They can shape the nature and 

                           form of these societies. 

 

Methodology 

 

What has become apparent with the opening up of archives in Russia, Britain and the 

United States, is that many "factual" claims in Soviet Cold War publications often 

turn out to be accurate. Paul Maddrell (2005), in a study of the East German 

publisher, Julius Mader, claims that many of the propagandist's exposes of Western 

espionage in the 1950s and 1960s were "indeed true, and his works, though obviously 

products of an ideology, represent a valuable resource for the historians of today". 

Moreover, they were "telling us much that our own governments did not want us to 

hear" and that we "surely have a right to know what secret activities the Western 

governments undertook during" during the Cold War.  

 

Much of our knowledge of the post-war Polish anti-communist underground network, 

The Freedom and Independence Movement (Wolnosc I Niepodleglosc – WIN), which 

was backed by the CIA and MI6, comes from Soviet documents published in 1952 

which disclosed that WIN had been from the beginning a controlled KGB operation. 

Similarly, accounts of the CIA and MI6 exile operations in the Baltics in the late 

1940s and early 1950s have largely been based on extensive accounts issued by 

Soviet propaganda outfits in the late 1950s and early 1960s. In both instances, 

confirmation of the Soviet versions came from CIA and MI6 officers. In referring to 



the Soviet account of the guerrilla operations in Lithuania with which he was 

involved, Thomas Remeikis wrote that “It is reasonable to believe that the Soviet 

versions are correct as far as facts, dates, names and places are concerned”. (Grose 

2000:197-9 CD of the Soviet Press 1952. Rositzke 1977:170-1. Remeikis 1962.)   

 

The KGB released many “Facts Accuse” type propaganda booklets throughout the 

Eastern Bloc detailing covert activities by western intelligence agencies against rh 

Soviet regime. The Service had a long history of such propaganda and emphasised 

dezinformatsiya as a useful “Active Measure” (Covert Action) involving news 

agencies, sympathetic newspapers abroad, courted journalists and use of journalism as 

“cover”. (Bittman 1984; Shultz 1985: Andrew and Mitrokhin 199 & 2005.) But most 

of its efforts were unsophisticated. This author did uncover one of the few successful 

projects, the planting of disinformation on the Italian left-wing newspaper, Paese 

Sera, in 1967. (Dorril 1983; Holland 2006) 

 

Following the escape and defection to Russia of the former British MI6 officers, Kim 

Philby and George Blake, the KGB was in the late 1960s engaged in a propaganda 

campaign concerning the nature of their activities, particularly against the Soviet 

Union. Some of the material was false, some of it was slanted and some was skewed 

in an effort to undermine relations between the UK and the United States (Kerr 1996).  

But the majority of it – Philby’s book for instance – turned out to be accurate. For 

Izvestiya, there was little need to create disinformation because the KGB held a 

treasure trove of intelligence material from Philby and Blake; the latter responsible in 

the late 1950s for recruiting journalist agents (Blake 1990). The MI6 documents cited 

by Izvestiya were dated "September 1959", which fits with Blake’s role in MI6 at that 



time and with evidence cited below suggests that they almost certainly came from 

him. The identity of MI6 officers named in the documents were not known in 1968 

and were only confirmed many years later. It is possible that the documents are 

forgeries but other Blake generated material has been shown to be accurate. In 

February 1970, the paper published documents, to which Blake provided 

commentary, on MI6's Y-Section bugging of foreign embassies in the fifties. An MI6 

officer who served with Y-Section later confirmed that the article was correct "in 

virtually all details" (Davies 2004:245).  

 

Because of the lack of intelligence records this is not an easy area to investigate, 

particularly since the archives have been, in Richard Aldrich's phrase (Aldrich 2001), 

"dry-cleaned". MI6 has never officially released any post-war documents to the 

National Archives and a trawl of the archive by the author and the BBC’s ‘Document’ 

programme for information on the Soviet claims drew a blank2. The BBC’s own file 

on the “Communist attacks on the BBC”, which includes most of the Soviet generated 

articles on MI6 journalist-agents, has been weeded with redactions on names of 

certain government personnel. However, the deficiency in official information should 

not invalidate research in this area. M. L. R. Smith (1999) suggests that often, "the 

barrier to scholarly interpretation is purely a mental hurdle that has grown up in the 

minds of academics, fortified by three decades of established methods of thinking". 

Smith argues that the absence of official files becomes an excuse used to rationalise 

the failure to study problematic subjects. However, other sources of information can 

be used in a way compatible with academic research and since evidence is never 

complete, there is a requirement for academics to assess the available material.  

 



By using a range of sources, including research on the history of MI6, newspaper 

archives and journalist memoirs, it is possible to test the Izvestiya allegations. 

Increasingly newspaper archives are being digitalised through websites such as 

ProQuest Historical Newspapers Digital Archive, which makes it much easier for a 

researcher to trace particular articles and, importantly, for this research, follow the 

work of particular journalists. In addition, increasing numbers of foreign newspapers 

are also being digitalised which helps track relevant stories. There remain problems 

since many newspapers have still to be digitalised and even when they are, they do 

not always go back far enough and are not always as paper archives. Newspapers in 

the past often printed a number of editions with variations in stories that appeared and 

cases entirely disappeared. The research has been helped by that fact that in recent 

years, a number of foreign correspondents have openly admitted that they had a secret 

relationship with MI6 and have described that relationship in some detail (Horne 

2012.) 

 

There has been journalist interest in this subject by British journalists (Knightley 

2006; Leigh 2000; Keeble 2010) but until recently little in-depth investigation. The 

accounts have largely been anecdotal and not detailed. The exception to this has been 

with regard to the coverage of Northern Ireland in the mid-1970s by the British press. 

The revelations of senior information officer Colin Wallace concerning his role as an 

Army Information Officer involved with the propaganda unit, Information Policy, and 

his relationship with certain journalists covering The Troubles has given us the most 

detailed account to date of how journalists can be used by security and intelligence 

agencies using psychological warfare techniques such as “surfacing”. (Curtis 1984; 

Foot 1990) 



 

Oliver Boyd-Barrett (2004:436) accepts that there is “irrefutable evidence of wide-

scale, covert CIA penetration of the media in which journalistic collaboration ranged 

from “intelligence gathering to serving as go-betweens with spies”. The relationship 

between American journalists and the CIA has been scrutinised in more detail 

(Bernstein 1977; LOORY 1974; Johnson 1986). A series of articles in the New York 

Times in December 1977 revealed that the CIA had been helping to shape American 

foreign policy through its ownership of newspapers, news services and magazines 

abroad as “cover” organisations. The agency’s “propaganda assets inventory” 

included scores of journalists working as salaried operatives whilst employed by 

newspapers or news agencies, with many more who received no financial reward 

having a close relationship with the intelligence agency.   A further twelve full-time 

CIA officers operated under journalist cover (Aronson 1990:315-7). James Aronson in 

his study of the press during the Cold War, believed that American journalists who co-

operated with the CIA, did so out of “a myopic sense of team loyalty … which 

permitted them to discard a natural sense of scepticism about official 

pronouncements”. This “guided or misguided patriotism” had discarded the matter of 

ethics and the obligation “to expose all false and misleading information”. (Aronson 

1990:317) 

 

This whole subject, however, remains a sensitive subject for the British media. Eric 

Downton (1987:339), who admitted co-operating with MI6 whilst a Telegraph 

correspondent, claimed there was little "honesty in any of the histories of the two 

British newspapers having the closest links with the intelligence community, the 

Daily Telegraph and The Times". When the Washington Post's Bernard Nossiter 



(1978:188) wrote that he had "observed that some British foreign correspondents are 

interchangeable with agents - like Philby", he was "savaged" in The Times (December 

22 1974) by its foreign editor, Louis Heren, for "putting a gun at the head of British 

reporters working abroad".  

 

Whilst American journalists and former CIA officers have been relatively 

forthcoming in their willingness to to discuss their mutual relationship during the 

Cold War, British counterparts remain tight-lipped. There is a major difference in how 

they see their roles and their attitudes with regard to the requirements of secrecy and 

historical research. When the author asked a veteran Guardian foreign correspondent 

why he did not reveal that his “businessman” source for events in Iran in 1979 was a 

former senior MI6 officer (Desmond Harney), he was told that the British did not do 

that sort of thing. (Dorril 2000:744-5). 

 

Paul Lashmar has detailed the institutional links and some of the ways British 

journalists collaborate – or collude – with official contacts in the intelligence services 

(Lashmar 2013). The former home affairs editor of The Observer, David Rose, who 

was the paper’s “accredited” intermediary with MI6, recalled that he was on the 

instructions of the MI6 contact to pretend that his meetings with him “never 

happened”. His attribution to a source was to be so vague that no one would realise he 

had talked to the Service. (Rose 2007) The penalty for breaching these conditions was 

to “expect instant darkness: the refusal of all future access”. In such a competitive 

newspaper market as the UK, failing to get the story has major consequences for the 

reporter concerned. In such a relationship, the delivering and the withholding of 

information puts the power in the hands of MI6, particularly since it is acknowledged 



that the Service has been the most difficult one for media to engage with. MI6 says 

that it only deals with journalists who have a reputation for “discretion and 

professionalism” (Intelligence and Security Committee 2005: 31-2 & 81) but 

American journalists – used to citing CIA sources and often retired officers by name - 

have long complained about the habit of British newspapers to attribute information to 

vague sources such “a Whitehall source”. 

 

 

MI6 and journalists 

 

At the end of the Second World War, there had been a debate inside MI6 on how to 

gather intelligence inside the Soviet Union with some officers viewing journalists as 

ideal agents since they had "natural cover" (West 2009:120-130). They hoped the 

Soviets would become less suspicious of them as possible agents. The Izvestiya 

documents identified the MI6 sections co-ordinating journalist recruitment. The 

Controller Production Research (C/PR), official sources confirm, had been set up in 

1948 to arrange "cover for an agent" with "a British firm or organization", and to seek 

assistance from UK citizens travelling to the Soviet Union (Bower 1995:159 & 184). 

It was responsible for the Z-network of journalist-agents, sympathetic newspaper 

proprietors and subsidised news agencies run by Count Vanden Heuvel (Jeffrey, 

2010:379; West 1998:116). When Anthony Cavendish (1988) entered the Service in 

1948, he discovered from Vanden Heuvel that "a number of MI6 agents were sent 

abroad as journalists. The Kemsley Press [owner of the Sunday Times] allowed many 

of its foreign correspondents to co-operate with MI6 and even took on MI6 operatives 

as foreign correspondents."  



 

One such operative was wartime Army intelligence officer, Antony terry, who was 

provided with in the late 1940s with journalist “cover” on the Sunday Times when 

posted to Vienna where he was “run” directly by the MI6 head of station, George 

Kennedy Young. (Lenart 2007:45-50) 

 

The Sunday Times Foreign News Service was managed by the former Naval 

Intelligence Department officer, Ian Fleming, who controlled a network of 80 foreign 

correspondents. He had enjoyed a relationship with MI6 since the 1930s when a 

Reuters correspondent in Moscow for the Metropolitan-Vickers trial. In 1951, he 

wrote to a former NID colleague that he was "engaged throughout the year in running 

a worldwide intelligence organisation and ... carry out a number of tasks on behalf of 

a department of the Foreign Office" [i.e. MI6] (West 2009:xxiv & xxv). 

 

C/PR controlled the London Station (codenamed BIN) which organised anti-Soviet 

operations run from the UK (Davies 2004:191). Izvestiya (Lyadov and Rozin 1969) 

claimed a sub-unit, "BIN/CO-ORD" - headed by a veteran officer, Edward Boxshall - 

was involved in "the use of the British press". Its remit was confirmed by Nicholas 

Elliott (Bower 1995:184) - MI6's contact with Ian Fleming (West 2010:72) - who, in 

1956, persuaded the Observer and the Economist to employ Philby as a journalist in 

the Middle East. 

 

An alleged MI6 document cited by Izvestiya, "Contacts with British Governmental 

and Other Non-Intelligence Institutions and Organizations" (Lyadov and Rozin 1969), 

claimed "SPA/PROP" was responsible for "exercising political guidance over long-



term planning of all propaganda operations ... for whose conduct Her Majesty's 

Government must not be accused". The Special Political Action section, created in 

1953 in the aftermath of Operation BOOT and the overthrow of Iranian Prime 

Minister Mussadegh, carried out "political measures", which included "the publication 

of newspapers and books" and the "operational" use of journalist-agents. (Davies 

2004:227-8) 

 

Journalist-Agents 

 

George Blake (1990) revealed in his memoirs that in the late fifties, MI6, lacking 

sources inside the Soviet Union, transformed the Controller of Production into an 

"agent-running organisation", headed by Arthur Franks (BIN-51). As CP/R deputy, 

Blake (BIN01/A) recruited journalists as "Agents" or "contacts" and were provided 

with "cover", set information gathering targets, and paid via secret bank accounts.  

Former CIA Chief William Colby made a distinction between a "controlled agent" - 

whose loyalty was more to the agency than the newspaper - and a "contact" - who 

remained loyal to the newspaper: though this depended on the degree of influence 

exerted over the journalist (Johnson:1986). An alleged journalist-agent used by MI6 

as a "potential source of information and operative data about the USSR" (Lyadov 

and Rozin 1969) was 'Henry Brandon' of the Sunday Times. His former editor, Harold 

Evans3 dismissed claims that Brandon was an agent, though the paper's intelligence 

specialist, Philip Knightley4, accepted that he was an MI6 "asset". The distinction 

being that an agent has a long-term relationship with the Service which may involve a 

handler, who sets requirements and the payment of a regular salary or fee may be 

involved, whereas an asset is likely to be used on specific operations with any 



payment being on an occasional basis. The latter included the journalist/author 

Norman Lewis, who had served with the Field Security Sections during the war and 

was employed post-war by the Sunday Times. According to his biographer, his 

reporting from Cuba at the time of the revolution was undertaken at the instigation of 

MI6’s Tim Frenken, a member of the wartime Z Organisation. (Evans 2009:440-67). 

 

A third category is the “stringer” – someone who uses the journalist tag as “cover” to 

gather information for the Service whilst carrying out occasional journalist duties. Lee 

Tracey was a MI6 operative who worked for the Daily Mirror during the fifties but 

filed few stories. He never met his MI6 controller and his link to the Service was 

through a senior police officer at Scotland Yard. (Interview 2013).  

 

 

Oscar Brandeis moved to Britain in 1938 with the exiled Czechoslovak government 

and served as a war correspondent in North Africa and Europe with the Sunday Times 

and as its Chief American Correspondent until 1983. Colleague Godfrey Hodgson 

acknowledged5 that Brandon was "well-equipped for social success in the 

Georgetown dinners where diplomats, journalists and intelligence officials mingled 

with … a carefully screened sprinkling of politicians ... [He] knew how to smelt the 

scrap of dinner-table gossip". He was close to Secretary of State, Henry Kissinger, 

who trusted the newspaperman to report fairly (Hersh 1982). However, on May 9 

1969, with Richard Nixon in a rage over damaging leaks to the press about the secret 

bombing of Cambodia, the President's National Security advisor urged the FBI 

Director to tap the telephones of four journalists (FBI Files). J. Edgar Hoover was 

already suspicious of Brandon, who "had been tapped in previous administrations" 



(Reeves 2002:86). He briefed Nixon (State Department, June 1974) that Kissinger 

visited the home of Brandon who "had connections with an allied foreign intelligence 

service".  

 

Izvestiya claimed Michael Berry (codenamed "BIN-943"), the Daily Telegraph's 

proprietor from 1954 and created a peer [Lord Hartwell] in 1968, was useful for "not 

only transmitting necessary information" but also for "winning support and sanction 

at a high level". An alleged MI6 document, "The Utilization of Employees of British 

Firms and Newspapers Abroad by British Intelligence", warned that "when actions are 

taken without the knowledge of the directors of newspaper in question, it is probable 

that valuable possibilities and intelligence information will be overlooked". 

Permission had to be sought from newspaper proprietors to use a journalist. On the 

Telegraph, Roy Pawley, whose "services and zeal" were highly valued by MI6, "has 

been entrusted with … the transmission of money to agents and arrangements of 

cover for other British intelligence agents such as former Reuter’s correspondent, 

Tom Harris, in Sweden, Michael Field in Bangkok." (Lyadov and Rozin 1969). In the 

Second World War, Pawley worked in press censorship and post-war managed the 

Telegraph's foreign news with direct access to the paper's proprietor (Lycett 

1995:248; Faulks 1997:251 & 264). One Telegraph correspondent, the Canadian, Eric 

Downton, employed in the Naval Intelligence Division with Fleming during the war, 

acknowledged his own recruitment by MI6 and witnessed in Vienna colleagues, such 

as Gordon Shepherd, being used as information gathers by MI6's George Kennedy 

Young (Downton 1987:229 & 326-8). 

 



Wartime MI6 officer, Malcolm Muggeridge admitted to fellow journalist Alan 

Watkins (1982) that he worked part-time for MI6 and helped his contact, Dick 

Brooman-White, provide journalist cover (Bright-Holmes 1981:339-43). In 1949, 

Intelligence Corps captain Dennis Bloodworth was vetted by MI6 for a journalist post 

in Paris with the Observer, after Muggeridge spoke to paper's editor, David Astor 

(Jenks 2001).   

 

Muggeridge was "a valuable ally" to future historian Alistair Horne (2011:108), who 

had no qualms about his role as an MI6 agent whilst a journalist on the Telegraph. In 

1946 he served under Maurice Oldfield in the Security Intelligence Middle East. 

When, in the early fifties, he joined the Telegraph, Oldfield - now a senior MI6 

officer - provided briefings on the Soviet Union. He was posted to Berlin in 1953, 

after Pawley had been approached by Oldfield, who thought that since "as a journalist, 

you have perfect cover" he could handle German assets who were spying on their own 

government. Horne regarded the information he helped smuggle out as "helpfully 

complementary to what I was able to garner as a journalist" (Horne 2011:139-42). 

 

Michael Field had been recruited by Philby to the wartime Government Code and 

Cypher School at Bletchley to analyse radio intercepts and was employed post-war as 

a stringer for The Times, covering a number of South American 'coups'. The Times 

obituarist (June 17 2003) noted that "Whether Field retained his Intelligence links 

during the rest of his career has not been revealed, but he certainly was present in 

many key areas of international tension." The Press Gazette (June 6 2003) pointed out 

that "much of what he knew went unpublished". In 1956, Field was posted by the 

Telegraph to Saigon and then Hanoi, where the MI6 station officer, Derek Davies6, 



became editor of the Hong Kong-based Far Eastern Economic Review which he 

turned into "the window on Asia". Posted in 1962 to Bangkok, Field developed a 

close friendship with the Cambodian ruler, Prince Norodom Sihanouk, and published 

a government-backed magazine. That same year, MI6's specialist on South-East Asian 

affairs, Donald Lancaster7, was appointed secretary to Sihanouk. The year before, 

Lancaster had published The Emancipation of French Indo-China, praised by the 

Saigon government for "dealing with the contemporary history of Vietnam as a 

whole" (Truong-Buu-Lamm 1963). Field’s 1965 memoir, The Prevailing Wind, 

argued against American policy in the region and was praised by the Journal of 

Southeast Asian History (1966) for understanding the context of "the resurgence of a 

united China determined to remove the Western presence from what is regarded as 

her legitimate sphere of influence". Field later covered Latin America and France, 

finally reporting on the Falklands War from Buenos Aires. 

 

Izvestiya (Lyadov and Rozin 1969) claimed MI6 established a "good alliance" at the 

Observer with the Editor, David Astor, and journalists Mark Arnold-Forster and 

Soviet specialist Edward Crankshaw ("BIN 120"), who had been "used during his 

journey to the Soviet Union [and had] a very long record of such work". Crankshaw 

thought that either Philby or Blake were behind the article which was “a big joke". In 

The Times (December 20 1968) Astor called the report "nonsense" and Arnold-Forster 

described it as "rubbish". 

 

Astor had been turned down by MI6 for a wartime post, though he was used to help 

establish contact with members of the German opposition with whom he had links. In 

1944, he worked with a unit liaising between the Special Operations Executive (SOE) 



and the resistance in France (Dorril 2000:456). In 1947, Astor8 was appointed editor 

of The Observer, where he employed Terence Kilmartin, who had worked for the 

MI6-sponsored Arab radio station, Sharq Al-Adna (Boyd 2003), to run the Observer’s 

Foreign News Service (which later received subventions from the 'secret vote'9). 

 

Mark Arnold-Forster's uncle, Christopher, was Assistant Director of Naval 

Intelligence during the war and served as MI6's Chief Staff Officer on its post-war 

Reorganisation Committee (West 1988:12). Mark commanded a flotilla of Motor 

Torpedo Boats (MTB) and, in 1946, joined the Guardian as its correspondent in 

Germany, where his "mentor" was [Sir] Charles Wheeler, commander of the Naval 

Intelligence Forward Intelligence Unit, which recruited naval officers as agents in the 

Soviet zone (Dorril 2000:112). Replaced by MI6's George Blake, Wheeler became the 

BBC's European External Service liaison officer in Berlin, where Arnold-Forster 

stuck out, Wheeler recalled in the Independent (October 23 2006), "because one had 

the feeling ... that the stories he was writing were not those others were chasing. He 

would go off to pursue a subject on his own." Wheeler admitted that he received 

intelligence on "cyclostyled sheets of information" about East Germany which he 

forwarded to the BBC's German Service. Colleagues accused him of being "a 

propagandist" but he denied the charge and claimed he only gave the Service 

information on one occasion (Nelson 1997). 

 

In 1954 Arnold-Forster returned to MI6 to command a MTB operation infiltrating 

Latvian agents into the Caucasus. The exiles, however, had been infiltrated by the 

KGB and informed the Soviet authorities in advance of the mission.10 He joined the 

Observer in 1957 specialising in German affairs and then the Guardian in 1963. A 



close friend of Tony Benn, the British Labour Cabinet Minister's growing suspicion of 

Arnold-Forster's continuing intelligence ties is strikingly revealed in successive 

editions of his diaries (Benn 1987 & 1989).   

 

Edward Crankshaw was of particular interest to the Soviets because "he is used to 

obtain intelligence information, and also to carry out other intelligence assignments". 

An alleged MI6 document, "The Moscow Correspondent of the Observer", detailed 

the preparations to send a new correspondent to the Soviet Union and the problems of 

selection and relations with the embassy (Lyadov and Rozin 1969). One Observer 

correspondent posted to Moscow was Mark Frankland (1999), an MI6 officer who 

had rejected the world of "boyish tricks and thuggery, stealth and deceit”. His 

“mentor” at the Observer, Crankshaw, had before he left for Moscow in 1962, helped 

conceal the fact that he was homosexual - which during the Cold War left him open to 

blackmail - though Blake had already made the Russians aware of it.10 Frankland 

denied being a journalist-agent for MI6, though he was, in 1985, singled out for 

expulsion in a tit-for-tat response to suspected Soviet spies being thrown out of 

London.  

 

Crankshaw had wartime contacts with MI6 having served with the Y-Service as a 

signals intelligence officer. He was posted to Moscow and on recall to London in 

1943 was assigned to Bletchley Park to deal with matters pertaining to Russia 

(HW50/11 & 61/37). In 1947, he became the Observer's correspondent in Moscow, 

where he lived with the artist, T. S. Andriyevskaya, who, a year later, was accused of 

being a British spy, forced to confess, and sent to a labour camp; her ultimate fate 

unknown (Andrew and Mitrokhin 2000:529-530). For twenty years, Crankshaw kept 



watch on the Soviet Union. He was not, however, a simplistic cold war warrior; he 

had a genuine love of Russia - believing it had been corrupted by Stalinism - and 

disliked those "Kremlinologists" who viewed Soviet actions only in conspiritorial 

terms.  

 

Following Stalin's death in 1953, the Foreign Office asked MI6 for help in 

interpreting events in the Soviet Union. This required more intelligence from Russia, 

but MI6 had few agents there and so asked the Telegraph to cooperate. It posted Eric 

Downton to Moscow and arranged a briefing by an MI6 officer who listed the 

information they were seeking. Pawley told Downton (1987:326-9 & 342-3) that Lord 

Camrose and Michael Berry had approved of his employment by MI6:  

 

                     I had known that many of my colleagues, especially those with wartime  

                     intelligence experience, kept in close touch with the British embassies'  

                     intelligence personnel in the areas of their assignments. But I had not 

                     realised how extensively and systematically MI6 utilized the British 

                     news media with the knowledge and co-operation of its senior executives 

                     and proprietors.  

 

Downton's MI6 contact was Press Attache Hubert O'Bryan Tear, a former SOE officer 

who served post-war in Germany, training Ukraine exiles for anti-Soviet operations 

(West 2010:189). Through an "indiscretion" on Tear's part, Downton (1987:343) 

learnt that the Sunday Times representative in Moscow, Cyril Ray, had also done "the 

journalist-agent thing". 

 



According to MI6's George Kennedy Young11, "after a series of informal supper 

parties with the brightest SIS officers, a systematic study was started of the top Soviet 

power structure, its various personalities and cliques, and their associates in the armed 

forces and the KGB." With the support of Blake, Nigel Clive12 set up a group of 

Soviet experts, including Professor Leonard Schapiro, a wartime MI5 officer, whose 

book, The Origin of the Communist Autocracy (1955), established him as 'a 

penetrating critic of the Soviet regime'. As head of Russian Studies at the London 

School of Economics, he enlisted Soviet studies experts for MI6 (Reddaway, 1984).  

"The results," claimed Young, "changed the whole emphasis in tackling Russian 

targets, produced expert briefings for potential sources and for the interrogation of 

deserters and defectors." The first fruit of Schapiro's work came in 1956 with the visit 

to Britain of Soviet ex-premier, Georgi Malenkov.  

 

An article appeared in the Daily Mail on February 10 1956, prior to the 20th 

Communist Party Congress, written by another journalist-agent on the Izvestiya list, 

foreign editor Walter Farr (Lyadov and Rozin 1969). Based on "carefully checked 

information reaching London", Farr wrote that "the struggle between Khruschev [the 

new Soviet leader] and Malenkov is flaring again" with Congress delegates "split" 

over the way forward for Russia. In March, the Observer's Moscow correspondent, 

John Rettie, was approached by a Russian contact, Kostya Orlov, whom he suspected 

worked for the KGB. Orlov told him about Khruschev's denunciation of the horrors of 

Stalin's rule at a secret session on February 25 at the Congress; details of which, 

Rettie13 smuggled out to Reuters. Supplied with evidence of a split within the Soviet 

leadership, MI6, according to Robert Service14, "cooked up a scheme for the Daily 

Mail to publish a false report of an internal Kremlin coup against the post-Stalin 



reformers". Schapiro's idea was to use Malenkov's British interpreter, the academic, 

Harold Shukman, "to tempt Malenkov to seek asylum in London rather than return to 

Moscow, where he could risk arrest".  

 

On March 19 Farr wrote that "a sudden change of plan yesterday by Mr Malenkov is 

believed to be directly connected with political upheavals in the Kremlin". Malenkov 

had hurried back for talks with the Deputy Foreign Minister, Mr Gromyko, about the 

leakage of Khruschev's anti-Stalin speech at the Congress. "Western experts regard 

the speech and the timing of its leakage as striking evidence of growing ferment in the 

Kremlin. They believe, too, that Mr Khruschev may have gone too far in attacking 

Stalin." According to Shukman's son15, an MI6 officer gave his father a copy of a 

Mail front page, titled 'Four of Malenkov's men disappear in Moscow', which they 

wanted him to read out to Malenkov but he declined to be part of the skull-duggery 

and the planted story never appeared.  

 

The full text of Khruschev's speech leaked out through Poland, whose communist 

party had received edited copies (Rettie 2006). Polish Communist journalist Victor 

Grayevsky16 handed one to the Israeli Embassy, which forwarded it on April 13 to 

Israeli intelligence, which in turn transmitted the document to the CIA’s James 

Angleton. Receiving his copy on the 17th, Angleton provided a version to the New 

York Times and – possibly - to Edward Crankshaw. On June 7, at an Observer 

editorial meeting, Crankshaw "modestly mentioned that he had obtained complete 

transcripts of Khruschev's speech". As Rettie notes (2006), "Exactly how he obtained 

it is not recorded." With Astor's support, the full 26,000 words were published in the 

paper on June 10.  



 

It is often been stated that the contemporary activities of intelligence agencies, and 

British intelligence in particular, cannot be studied because by their nature, they are 

very secretive and there is no material for a study. However, this author has long 

argued that there is much more in the public domain than is realised and that 

intelligence agencies are heavily engaged with the press and, if not always visible, are 

active in the public arena. Although MI6 was officially tasked with political 

intelligence gathering it is clear that it also had a propaganda role much in line with 

Herman and Chomsky’s five-filter model (1988). 

 

Herman and Chomsky (1988) model claims that the media rely heavily on official 

sources from government/state agencies which are aggressive in promoting a 

favourable version of their activities. Such sources are “routine” in journalism but 

intelligence sources are too an extent, as Boyd-Barrett (2004:445) argues, a 

“departure” from the routine in that they are privileged because of the attached aura of 

secrecy which always sticks to such source material. Because of its uniqueness, 

journalists, editors and newspapers often depart from the standard practice of 

balancing one source against another or the attempt to secure additional verification 

from other sources. Too often there develops a cosy relationship between individual 

journalists and intelligence sources and there develops a controlled trade-off between 

support and access to information. 

 

MI6 had significant involvement in “agenda setting” (Herman and Chomsky 1988) 

during the early stages of the Vietnam War. Through its journalist assets and the use 

of briefings and privileged access to information and specialists it set about “framing” 



(Goffman 1986) how the debate took place on what was at stake. Drawing on the 

work of Richard C. Stanton (2007:193-4), it can be seen that the use of disguised 

intelligence sources, which were seen as “credible” by journalists, allowed MI6 to 

shape, define and “force all interpretation of issues and events into a narrow frame” . 

The audience was not only the British public but American officials and politicians 

who took a different line on the influence of the Soviet and Chinese communist 

governments in directing the war.   

 

Edward Crankshaw was responsible for a series of ground breaking articles in the 

Observer on the Moscow meeting in November 1960 of world communist parties, 

which witnessed a serious deterioration in Chinese/Soviet relations, and led to an 

intense debate within Western intelligence about the reality of the split. "There has 

come into our hands, Crankshaw wrote in the Observer (February 12 & 19 1961), "a 

fully-documented report of the charges and counter charges between Peking and 

Moscow ... this report, which contains detailed summaries of hitherto secret 

correspondence, came from a satellite source." These articles were highly regarded by 

Kremlin watchers (Ford 2007; Griffiths 1962) and were quoted in 1961 in the CIA-

sponsored China Quarterly (Macfaquhar and Gittings 1995) in an article, 'The 

Dismissal of Marshal P'eng Teh-huai', by 'David A. Charles'. It argued that the rift had 

developed following P'eng's dismissal in 1959 for 'intriguing' with the Soviet leader. 

"Charles" - senior MI6 officer, Frank Rendle - was at the centre of a major factional 

clash within MI6 and the CIA over the Sino-Soviet split (Dorril 2000:713-4). Was the 

split real, which Rendle believed, or was it a deception to confuse Western 

governments, as stated by the CIA's Angleton.  

 



In 1963, Crankshaw published The New Cold War: Moscow v. Peking and, in 1964, 

David Floyd's Mao Against Khrushchev: A Short History of the Sino-Soviet Conflict - 

published by the CIA-backed Praeger press - argued that the "monolith solidarity" of 

the past had gone and that "each Communist Party, each Communist-controlled 

country must be studied individually and treated individually". The MI6 officer 

dealing with Rendle's analysis, Nigel Clive, officially pronounced the split genuine 

and passed details on to the foreign editor of the Economist, Brian Crozier (Crozier 

1993:55-59); identified by Izvestiya (Lyadov and Rozin 1969) as a journalist who 

"provides cover for the agents on brief assignments abroad, and furnishes intelligence 

information from time to time".  

 

Crozier's obituary in the Guardian (August 11 2012) portrayed him as "a political 

vigilante who unashamedly cultivated a close, mutually beneficial, relationship with 

MI6". As a Reuters correspondent in Saigon, MI6 officer Donald Lancaster 

exchanged information with him and in 1954 helped him obtain his position at the 

Economist (Crozier 1993:20-21 & 31-32). His source for "occasional scoops", Frank 

Rendle, gave him access to the Service's analytic staff and secret briefing papers, 

which led in 1965 to the book, South-East Asia in Turmoil, Crozier’s pro-MI6 view of 

Vietnam which claimed that there was "little evidence of direct Chinese Communist 

involvement in the so-called 'liberation' movements in the area". A year later he wrote 

an MI6-sponsored 'Background Book', The Struggle for the Third World (Crozier 

1993:55-59). 

 

Crankshaw was identified in KGB files brought to the West by Vasili Mitrokhin 

(Andrew and Mitrokhin 2000:529-30) as a particular target of the Soviets. In 1968, he 



let fly with a series of anti-Soviet articles in his 'Russia Today' column17 - 'KGB 

turns the clock back to Stalin' (February 11); 'Another nail in coffin of world 

revolution' (May 10); 'The cold Soviet aggression was the expression of a crisis in the 

Soviet Union' (August 25); 'The Soviet dinosaur is stuck in the swamp - and dying' 

(September 1). The articles infuriated Soviet leaders and the KGB tried various 

methods to intimidate him, including blackmail over his sexual liaisons in Moscow, 

where he had been photographed engaged in "sexual frolics". KGB head Yuri 

Andropov sanctioned an operation to make the photographs public but, according to 

Mitrokhin (529-30), this was abandoned when the London residency calculated that it 

would backfire, since Crankshaw would not succumb to threats. In December 1968 

the Soviets released the Izvestiya list, where Crankshaw featured prominently but, by 

then, he had retired from the Observer.  

 

Conclusion 

Oliver Boyd-Barrett (2004:448) suggests that we need to peer into a “black box” if we 

are to seek confirmation of the secret operational transactions that occur for the 

implementation of Herman and Chomsky’s propaganda model. This paper has shown 

that it is possible shed some light on the darkness. It has confirmed that there in the 

manipulation of the public opinion and the use of propaganda, there is a degree of 

fusion between state and news media practices that goes beyond the everyday 

dynamics. And that some journalists go well beyond, or rather against the call of duty, 

in their collaboration, direct or indirect, with third parties. This is the additional filter 

– the “buying out” of journalists or their employers by intelligence agencies – which 

Boyd-Barrett (2004) suggests is a sixth filter. 

 



There is sufficient evidence in the public domain from journalists' own memoirs, 

archives, diaries and intelligence-derived material to suggest that the Izvestiya list is 

reliable and is based on MI6 files which Blake had handed over to the KGB in 1959. 

The published names from the list reported by correspondents in Moscow were a 

small fraction of a much larger photographic list of journalist agents which was not 

released and possibly still resides in the KGB archives. Some of those additional 

names not included in the newspaper accounts are listed in the Appendix. 

 

There is the question about the precise nature of the journalist ties to the intelligence 

service, MI6. Were the files based on casual contacts and exaggerated - a not 

unknown practice in intelligence agencies. Was there a legitimate relationship that 

might occur between a journalist seeking information from an intelligence officer; or 

did they record accurately the running of a journalist as an agent? Clearly, there were 

journalists who would dispute the term 'agent' and would class their own role as that 

of news-gatherer. There were, however, a small number of journalists who had an 

MI6 handler, and were provided with cover and received payment. As Philip 

Knightley wrote in the Guardian (May 24 2008), "All this could have been 

considered just a bit of James Bondish fun, but for the fact that it entitles every 

foreign security service to believe that all British journalists working abroad must be 

spies."  

 

 

 

It seems that newspaper proprietors were willing to co-operate with MI6 in allowing 

the Service to use their journalists for assignments, intelligence-gathering, and for 



publishing very specific intelligence-related articles. The above study has touched on 

only small area but, hopefully, it has opened up possibilities for more wide-ranging 

studies of the press-intelligence relationship. It is known, for instance, that the main 

area of recruitment of journalists was in the Middle East. In the late 1940s, Hector 

McNeil, a Foreign Office minister liaising with MI6, assured Cyrus Sulzberger (1969: 

412 & 654) of the New York Times that British intelligence "only hires journalists in 

the Middle East". To date, little has been done on the precise role MI6-subsidised 

news agencies (see Fletcher, 1982; Jenks 2001) - files relating to more than a dozen 

such agencies have been held back from the National Archive - played in key events 

such as Suez. It is unlikely that MI6 is going to make available its files in this area of 

study but if researchers venture outside of the traditional archives and dig deep into 

material in the public domain, particularly given the increasing availability of digital 

newspaper archives, then we might be able to sketch out a more precise picture of 

what role the press really did play during the Cold War. 

 

 

Notes 

 

1. Copies of the Russian and East German newspapers and magazine articles 

referred to are in the BBC File. BBC Written Archives, Caversham. 

Communist Attacks on BBC 1968-1984. File One. E40/388 XS Registry 

D345-008. References to British newspapers are to hard copies. 

2. Email exchange. 2013. with author and presenter of BBC Radio Four 

programme, Document, Jeremy Dunn. 

3. The Times, April 25 1993.  



4. The Guardian, May 24 2008. 

5. Obituaries for Henry Brandon, the Independent, April 23 1993; The Times, 

April 25 1993. 

6. Derek Davies obituary, The Times, September 20 2002. 

7. Donald Lancaster obituary, Daily Telegraph, January 23 1992. 

8. David Astor obituary, Daily Telegraph, December 8 2001. 

9. This information was given to the author by two senior journalists on the 

Observer. 

10. Mark Frankland obituary, the Observer, April 15 2012. 

11. ‘The Last testimony of George Kennedy Young.’ Lobster, 19, 1990. 

12. Nigel Clive obituary, the Independent, May 9 2001. 

13. John Rettie recalled this episode in the Observer, February 26 and June 22 

2006. 

14. The Guardian, August 21 2012. Robert Service email, August 23 2012. 

15. David Shukman email, September 18 2012. 

16. Victor Grayevsky obituary, the Independent, November 17 2007. 

17. The Edward Crankshaw articles were accessed using ProQuest Historical 

Newspapers digital archive. 

18. Tracey, L. 2013. Interview. 20 & 21 November. 

19. The series Kaktai Kaltina (Facts Accuse) Vilinus. 1962-70. Ran to ten 

volumes with testimony of witnesses and transcripts of guerrillas. 

20. Dorril. S. 1983. “Permindex: The International Trade in Disinformation”. 

Lobster. 3. Declassified CIA documents confirm the Dorril claim. Holland, M. 

2007.  “The lie that linked CIA to the Kennedy Assassination”. Center for the 

Study of Intelligence. April 14. 



 

References 

 

Aldrich, R. 2001. "Liberation: Rolling back the Frontiers of Cold War History". Cold 

War History 1 (2):122-134.  

Andrew, C. 2010. The Defence of the Realm: The Authorized History of MI5. London: 

Penguin. 

Andrew, C., and Mitrokhin, V. 2000. The Mitrokhin Archive: The KGB in Europe and 

the West. London: Penguin. 

Andrew, C. and Mitrokhin, V. 2005. Mitrokhin archives II: The KGB and the world. 

London: Allen Lane 

Aronson, J. 1990. The Press and the Cold War. New York: Monthly Review Press 

BBC March 4 2013. ‘Document’. Radio Four 

BBC File. BBC Written Archives, Caversham. Communist Attacks on BBC 1968-

1984. File One. E40/388 XS Registry D345-008.  

Benn, T. 1987 & 1988. Out of the Wilderness (1963-67). Office Without Power (1968-

1972). London: Arrow. 

Bernstein, C. 1977. The CIA and the Media, Rolling Stone, 20 October 

Bittman, L. 1985. The KGB and Soviet disinformation: An insider’s view. London: 

Pergamon Press 

Blake, G. 1990. No Other Choice. London: Jonathan Cape. 

Bower, T. 1989. Red Web: MI6 and the KGB master coup. London: Arum Press. 

Bower, T. 1995. The Perfect Spy: Sir Dick White and the Secret War 1935-1990. 

London: St Martin's Press. 



Boyd, D. A. 2003. "Sharq Al-Adna/The Voice of Britain: The UK's 'Secret' Arabic 

Radio Station and Suez War Propaganda Disaster." Gazette: the International Journal 

for Communication Studies 65 (6):443-455. 

Boyd-Barrett, O. 2004. Judith Miller, The New York times, and the Propaganda 

Model. Journalism Studies. 5 (4):435-449. 

Bright-Holmes, J. (ed.). 1981. Like It Was: The Diaries of Malcolm Muggeridge. 

London: HarperCollins. 

Cavendish, A. 1990. Inside Intelligence. London: HarperCollins. 

Charles, D. A. 1961. "The Dismissal of Marshal P'eng Teh-huai", China Quarterly 8 

(Dec.): 63-78. 

Crozier, B. 1993. Free Agent: The Unseen War 1941-1991. London: Harper Collins. 

Cull, N. J. 2006. "1956 and all that... US public diplomacy and Khruschev's Secret 

Speech." Public Diplomacy March 30.  

CURRENT DIGEST OF THE SOVIET PRESS 1952. 52 (4). December 29. 

Curtis, L. 1984. Ireland: The Propaganda War. London: Pluto. 

Davies, P. H. J. 2004. MI6 and the Machinery of Spying. London: Frank Cass. 

Dorril, S. 2000. MI6: Fifty Years of Special Operations. London: Fourth Estate. 

Dover, R. and Goodman, M. S. 2009. Spinning Intelligence: Why Intelligence Needs 

the Media, Why the Media Needs Intelligence. London: Hurst & Co. 

Dover, R. and Goodman, M. S. 2009. Spooks and hacks: blood brothers, British 

Journalism Review, Vol. 20, No. 4.  

Downton, E. 1987. Wars Without End. Canada, Toronto: Stoddart. 

Evans, J. 2009. Semi invisible man: The Life of Norman Lewis. London: Picador 

Faulks, S. 1997. The Fatal Englishman: Three Short Lives. Vintage. 



FBI files (1971-1973) "Investigation of Nixon Administration Ordering of 

Wiretapping of Newspapermen and Others." Serial: 65-HQ-75085, October 1971-

May 1973.  

Field, M. 1965. The Prevailing Wind. London: Methuen. 

Fitzpatrick, S. 2014. A spy in the archives: A memoir of cold war Russia. London: I. 

B. Tauris. 

Fletcher, R. 1982. "British Propaganda since World War 11: A Case Study", Media, 

Culture & Society, 2 (April):97-109. 

Ford, H. P. 2007. "Calling the Sino-Soviet Split." Centre for the Study of Intelligence 45 

(5).  

Foot, P. 1990. Who framed Colin Wallace? London: Pan. 

Frankland, M. 1999. Child of My Time: An Englishman's Journey in a Divided World. 

London: Chatto & Windus. 

Gittings, J. 1995. "The Years of Great Struggle." The China Quarterly 143 (Sept.):685-

688.  

Goffman, E. 1986 [1974] Frame Analysis: an essay in the organization of experience. 

New York: Harper & Row. 

Griffiths, W. E. 1962. "The November 1960 Moscow Meetings: A Preliminary 

Reconstruction." The China Quarterly 11 (September):38-57.  

Hamilton, J. M. and Lawrence, G. L. 2010. Introduction: Foreign correspondence. 

Journalism Studies. Vol. 11. No. 5. 630-633. 

Herman, E. and Chomsky, N. (1998) Manufacturing consent: the political economy of the 

mass media. New York: Pantheon Books. 

Hersh, S. M. 1982. "Kissinger and Nixon in the White House." The Atlantic Monthly, 

May. 



Holland, M. 2006. “The propagation and power of communist security service’s 

dezinformatsiya”. International Journal of intelligence and Counterintelligence. 19 

(1).  

Horne, A. 2012 'But What Do You Actually Do?': A Literary Vagabondage. London: 

Weidenfeld & Nicolson. 

Hughes, G. 2006. "'Giving the Russians a Bloody Nose': Operation Foot and Soviet 

Espionage in the United Kingdom, 1964-71." Cold War History 6 (2):229-249. 

HW 50/11. 1 June 1, 1941-February, 10 1945. National Archives. Dossier on Russian 

Liaison (Crankshaw's mission to Moscow). 

HW 61/37. July 1942. NA. Appointment and terms of reference for Lieutenant 

Colonel Crankshaw. 

Intelligence and Security Committee. 2005. Annual Report 2004-5. London: HMSO. 

31-2. 

Jeffrey, K. 2010. MI6: The History of the Secret Intelligence Service 1909-1949. 

London: Bloomsbury. 

Jenks, J. 2006. British propaganda and the new media in the Cold War. Edinburgh 

University Press. 

Jenks, J. 2001. "'London Calling?' Covert British Propaganda and News Distribution, 

1948-1953". Proceedings of the Annual Meeting of the Association for Education in 

Journalism and Mass Communication (84th, Washington, DC, August 5-8). 

Johnson, L. K. 1986. "The CIA and the Media." Intelligence and National Security 1 

(2):143-169.  

Keeble, R. L. 2010. "Hacks and Spooks: A Critical History of the links Between 

Journalists and the Intelligence Services in the UK." In The Political Economy of 

Media and Power, edited by Klaehn, J. London: Peter Lang. 



Kerr, S. 1996. “KGB sources on the Cambridge network of Soviet agents: True of 

false?”. Intelligence and National Security. Vol. 11 (3). 

Knightley, P. 2006. "Journalists and Spies: An unhealthy relationship." Ethical Space: 

The International Journal of Communication Ethics 13 (2 & 3):7-11. 

Lancaster, D. 1961. The Emancipation of French Indo-China. Oxford University 

Press. 

Lashmar, P. and Oliver, J. 1998. Britain’s Secret Propaganda War: Foreign Office and 

the Cold war, 1948-77. Sutton Publishing. 

Lashmar, 2013. P. Urinal or conduit? Institutional information flow between the UK 

intelligence services and the news media. Journalism (1498) 1024-104. 

Lashmar, P. and Oliver, J. 1998. Britain’s secret propaganda war: A history of the 

Foreign Office’s Information Research Department, 1948-77. Stroud-Sutton. 

Lenart, J. 2007. Berlin to Bond: The Story of a Fleming man. London: Athena Press. 

Leigh, D. 2000. "Britain's Security Services and Journalism: The Secret Story." 

British Journalism Review 11 (2):21-26. 

Loory, S.H. 1974. “The CIA’s use of the press: A Mighty wurlitzer”. Columbia 

Journalism Review. September-October. 

Lyadov, V. and Rozin, V. 1969. "Secrets of the Service: The Intelligence Service, The 

BBC." Current Digest of the Russian Press, 51 (20): January 8. 

Lyadov, V. and Rozin, V. 1970 "'Operation Gold' and Others - Interview with George 

Blake." Izvestiya. February 15-17.  

Lycett, A. 1995. Ian Fleming. London: Weidenfeld & Nicolson. 

Macfarquhar, R. 1995. "The Founding of the China Quarterly." The China Quarterly 143 

(Sept.) 692-696.  



Maddrell, P. 2005. "What we have discovered about the Cold War is what we already 

knew: Julius Mader and the Western secret services during the Cold War." Cold War 

History 5 (2):235-258. 

Morrison, S. E. and Tumber, H. 1959. The foreign correspondent: date-line London. 

Media, Culture & Society. Vol. 7. No. 4. 445-470. 

Muggeridge, M. Diary. Box 1, Muggeridge Papers, Hoover Institute, Stanford 

University, California. October 16 & 27, 1948 and November 21, 1948. 

Nelson, M. 1987. War of the Black Heavens: The Battles of Western Broadcasting in 

the Cold War. London: Brassey's. 

Nossiter, B. D. 1978. Britain: A Future that Works. London: Andre Deutsch.  

PREM (1968) Prem13/20009 (The National Archives) Stewart to Wilson, September 

27; Pallister to Day, October 21. 

Reddaway, P. 1984. "Leonard Betram Schapiro, 1908-1983." Proceedings of the British 

Academy 70.  

Reeves, R. 2002. President Nixon: Alone in the White House. London: Simon and 

Schuster. 

Remeikis, T. 1962. “The armed struggle against sovietisation of Lithuania after 

1944.” Lituanus. 8 (1-2). 

Rettie, J. 2006. "How Khruschev Leaked his Secret Speech to the World." History 

Workshop Journal 62 (1):187-193.  

Rositzke, H. 1977. The CIA’s secret operations. London: Reader’s Digest Press 

Smith, M. L. R. 1999. "The intellectual internment of a conflict: the forgotten war in 

Northern Ireland." International Affairs 75 (1):77-97.  

State Department File. 2005. "Press material: Kissinger." Declassified US Department of 

State Record. State 124553, June 1974. 



Stanton, R. C. 2007. All is Local: the failure of the media to reflect world events in a 

globalized age. London: McFarland & Company. 

Sulzberger, C. L. 1969. A Long Row of Candles: Memories and Diaries, 1934-1954. 

London: Macmillan. 

Shultz, R. H. 1984. Dezinformatsia: Active Measures in Soviet Strategy. Pergamon-

Brassey’s  

Truong-Buu-Lamm.1963 Review of Lancaster (1961) Journal of Southeast Asian History 

4 (1):233-237. 

Watkins, A. 1982. Brief Lives. London: Hamish Hamilton. 

West, N. 2009. Historical Dictionary of Ian Fleming's World of Intelligence: Fact and 

Fiction. Plymouth: Scarecrow Press. 

West, N. 2009. Triplex. London: Yale University Press. 

West, N. 1998. The Friends: Britain's Post-War Secret Service Operations. London: 

Weidenfeld and Nicolson.  

West, N. 1983. MI6: British Secret Intelligence Service Operations 1909-1945, London: 

Weidenfeld and Nicolson. 

Wolfe, G. 1995. Malcolm Muggeridge. London: Hodder & Stoughton.  

 

7,069 words 

 

APPENDIX 

The BBC obtained photographic copies of parts of the lists dated “September 1959”, 

which were shown to journalists in Moscow. They are not complete. The below is 

based on what is in the BBC file (Communist Attacks on BBC 1968-1984), names in 

the Current Digest of the Russian Press (January 8 1969), a list reproduced in the East 



German magazine Horizont (March 1969) and those in the British press reporting 

(The Times and Daily Telegraph, December 21 1968). There were more in 

Continental newspapers (Le Monde for instance) but I have not been able to trace 

those. 

 

Special Operational - BIN Press Contacts – Potential Use and Limitations 

 

Z.1.                    F. Vanden Heuvel (BIN 1153) - case officer to Lord Arran, Daily 

Mail, (BIN 946) and Butterworth (scientific publications), a director of which, John 

Whitlock (BIN 952), “provides cover for Ossian Goulding” (Daily Telegraph special 

correspondent during the war). 

BIN CO-ORD   Edward G. Boxshall 

BIN 01              Rex Bosley – case officer for R. A. Watson, Scientific Managing 

Editor of Research. 

        01/A          (Guy Bratt) George Blake 

        01/B           Owen – case officer to Paulton (London correspondent of Arbeiter 

Zeitung, Vienna, and freelance for The Observer) – “accepts briefs for interviewing 

travellers from SOV BLOC”. Also for Andrew Mackenzie, London correspondent of 

the Sheffield Telegraph (employed by the editorial staff of Kemsley newspapers). 

        01/B.1       Ehrenberg 

        01/C          Mackay – case officer to Paul Richey, freelance with Daily Express, 

(BIN 192) “retains good relationship with Editor”. 

        01/D          Harley – case officer for John Gammie, Managing Director of 

Odhams Group and W. K. Fitch, Manager and Editor of the Pharmaceutical Journal. 

        01/M         P. Morgan, Editor British Plastic, Iliffe & Sons. 



        02              Morris 

        04              de Lazlo 

        06              Clunas 

        07              Cumming 

        51              Arthur Franks – case officer to Stuart Mclean (Vice Chairman 

Associated Newspapers) who provides “facilities”, David Astor, Editor The Observer 

(BIN183), and Francis Gray (BIN 128). 

        085            Wayland Hilton-Young (Lord Kennet) The Observer. “He is very 

fond of money and miserly.” 

        110            Mark Arnold-Forster (The Observer). 

        120            Edward Crankshaw (The Observer) – “he is used to obtain 

intelligence information, and also to carry out other intelligence assignments”. 

        943            Michael Berry (Lord Hartwell) and Farr (Daily Telegraph). 

         

Those mentioned without BIN numbers are Tom Harris, Michael Field, Roy Pawley 

(Telegraph); Henry Brandon (Sunday Times); W. I. Farr (Mail); Brian Crozier 

(Economist) and Leonard Smith (BBC). 

 

        

 

They share the same ideological outlook as their source – the anti-communism of the 

Cold War.  

 

 

.  



 

 


